Skrevet av Emne: Jehovas vitner og barnedåp  (Lest 256 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
Jehovas vitner og barnedåp
« på: Fredag, 03. April 2020, kl. 19:33 »
Ganske oppsiktsvekkende kommentarer i marsutgaven av JV Broadcasting.

Vi laget like godt en liten femminutters film ut av dette:

https://www.youtube.com/watch?v=mJ_cwgVFWkU
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things - That takes religion."

Utlogget Snytt

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
Sv: Jehovas vitner og barnedåp
« Svar #1 på: Lørdag, 04. April 2020, kl. 06:56 »
De som «studerte» med meg la vekt på at det var voksendåp som var riktig. Barnedåp var forkastelig.
-Snytt

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
« Svar #2 på: Lørdag, 04. April 2020, kl. 10:29 »
Jeg tror alle som har vært JV en stund, kan observere at organisasjonen har endret seg enormt de siste 10-15 årene.

Nå er det mer likt helt alminnelige TV-evangelist religioner, og dette med rekruttering av medlemmer er viktigere for dem enn noen gang. Det å rekruttere barn er et desperat forsøk på å styrke seg for fremtiden - for de venter seg nok at informasjonssamfunnet vil innhente dem og de vil tape terreng etterhvert som tiden går.

Som en grell kontrast: Jesus var angivelig rundt 30 år da han ble døpt. Til tross for at han må ha vært en svært moden og "åndelig" person allerede fra barnsben av (underviste i tempelet osv.) så var det altså ikke snakk om noen tidlig innvielse og dåp der i gården. Han skal være vårt fremste eksempel - så hvorfor ikke også når det gjelder dåp?

Svaret på det vet vi altså.
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things - That takes religion."

Utlogget Anonym89

• Innmeldt
« Svar #3 på: Lørdag, 11. April 2020, kl. 23:47 »
Ja jeg synes at religionen har forandret seg mye siden jeg sluttet å delta på møter i 2013, har holdt meg 100% borte fra alt til høsten 2019. Da begynte jeg å oppdatere meg igjen siden familien min absolutt skulle begynne å spørre ut min mann som ikke er jv. Våknet opp med ett brak kan man trygt si.
Døpte meg først når jeg var 21, så kan ikke skylde på at jeg var ung. Men det er rart å tenke på hvor blåst jeg egentlig var, nesten litt fascinerende at jeg bare tok til meg alt som ble sagt og stilte lite spørsmål.

Utlogget Snytt

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
« Svar #4 på: Søndag, 12. April 2020, kl. 07:41 »
21 er da fremdeles ungt! Ellers er du i selskap med de fleste av oss. Vi stolte på dem som ledet oss inn i det, og vipps klappet fella igjen bak oss. Hva var det som gjorde at du kuttet ut i 2013? Og hva er det familien din spør ut mannen din om? Velkommen til forumet, forresten.
-Snytt

Utlogget Anonym89

• Innmeldt
« Svar #5 på: Søndag, 12. April 2020, kl. 15:03 »
Døpte meg på sommerstevne i Trondheim 2010. Så holdt bare ut i tre år. De sier at det ikke er noe press, men når du har yngre søsken som allerede er døpt og man hele tiden får høre det fra møtene og litteraturen at man skal ha dåpen som mål osv, så kjenner man jo presset. Tenkte også at de tingene jeg slet med kom til å bli bedre. Følelsen av å ikke passe inn, følelsen av å ikke være bra nok. Men det ble ikke bedre. Og mørke tanker kom og livet ble en byrde isteden for en gave. Begynnende selvmordstanker. Så skjønte at jeg måtte ta en pause.

Var en fryktelig tid, har fortrengt noe av det. Har vokst opp i en veldig liten menighet med nesten bare familie som medlemmer. Så det ble mye styr når jeg ikke lenger dukket opp på møtene. Men har det mye bedre nå, så det var verdt det.

Men har fortsatt kontakt med nærmeste familie, og de er fortsatt veldig inn i religionen. Min far er eldste. De tror at jv er verdens beste organisasjon. Og at det er helt fantastisk og bla bla bla. Og det er veldig viktig for dem å bli likt. Så de begynte å spørre min mann om hva han synes om jv osv. Etter det begynte jeg å undersøke igjen selv, og da hadde jeg vært såpass lenge borte fra alt at jeg så ting mye klarere.

Veldig kjekt med et norsk forum, så takk for medlemskap. Har sett og lest så mye engelsk de siste månedene at jeg til tider tenker på engelsk 😂

Utlogget Torfinn

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
« Svar #6 på: Mandag, 13. April 2020, kl. 09:05 »
Interessant historie . Regner med du har en mann som støtter deg. Det er godt å være flere. Noen å dele tanker og bekymring med. Jeg døpte meg i 66, da var dåps spørsmålene utformet slik at du ikke døpte deg til en organisasjon. I 80 årene forandret selskapet spørsmål 2 slik at du også døpte deg til organisasjonen . Når jeg drev bort ønsket jeg ikke å trekke meg og argumenterte med at jeg ikke hadde døpt meg til en organisasjon og at de derfor ikke kunne utstøte meg om jeg trakk meg, men den gang nei, de lagte tilbake vendene kraft slik at alle døpte også var døpt til organisasjonen.  De er en makt organisasjon som vil ha full kontroll over hele mennesket og pengene deres. Jeg er glad jeg er borte derfra.

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
« Svar #7 på: Mandag, 13. April 2020, kl. 11:25 »
Velkommen til forumet, Anonym89.

Dåp ved 21 års alderen, om man kommer fra en JV familie, er uvanlig så vidt jeg har skjønt. Har inntrykk av at mange døper deg i alderen 15-19 år, og at all "venting" etter at man er myndig vil medføre et veldig press fra foreldre og menigheten.

De fleste av oss som er medlemmer på forumet har bakgrunn som JV, og det er medlemmer her i alle sjangre (forkynnere, menighetstjenere, eldste, pionerer osv) Det finnes et fellestrekk for mange av oss: Vi har oppdaget "sannheten om Sannheten", og har kommet frem til at det er umulig å leve som aktivt medlem i menigheten med den kunnskapen vi har fått.

Mange betaler en veldig høy pris for en slik avgjørelse. Mange opplever å miste 90-100% av sitt nettverk, inkludert bekjente, venner og familie. Det er en svært krevende øvelse.

Som Torfinn sier: Det er godt om man har noen som støtter. Selv om de som ikke har vært JV selv, ikke helt klarer å forstå alle nyansene - så kan de være en verdifull støtte uansett. Når det er sagt, så finnes det ingenting som er bedre enn å prate med andre som har samme bakgrunn.

Snytt er inne på det: Vi stolte på folk som ledet oss inn i det. Mange har foreldre som er JV, og som barn vokser man opp i full tillit til at det foreldrene sier og gjør, det er riktig. I kombinasjon med sterk manipulering og suggesjon i menigheten, så blir man trukket inn i Organisasjonen. Plutselig er det for sent å komme seg ut, uten at det medfører de mest ekstreme påkjenninger for oss som mennesker.

Her på forumet er det i alle fall mulig å la tanker og ord få fritt utløp, og det går an å prate via meldinger om man får kontakt med medlemmer direkte.