Skrevet av Emne: Ekskludering og utfrysning - en kjærlig ordning fra Jehova?  (Lest 2409 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
Ekskludering og utfrysning - en kjærlig ordning fra Jehova?
« på: Søndag, 12. August 2018, kl. 19:26 »
Videoen tar for seg noen av motsetningene i det Det Styrende Råd formidler, og ser på konsekvensene av praksisen med ekskludering og utfrysning. Videoklipp fra sommerstevnet 2016 er med.

https://youtu.be/qo2eD02lris
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things - That takes religion."

Utlogget Spragle

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
Sv: Ekskludering og utfrysning - en kjærlig ordning fra Jehova?
« Svar #1 på: Søndag, 12. August 2018, kl. 21:37 »
Genialt enkelt og virkningsfullt.

Utlogget Torfinn

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
« Svar #2 på: Søndag, 12. August 2018, kl. 22:24 »
Det syntes jeg også, men det går for fort, jeg får ikke alt med meg, håper du kan på noen sekvenser. legge til mer lesetid.

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
« Svar #3 på: Mandag, 13. August 2018, kl. 10:41 »
Det syntes jeg også, men det går for fort  , jeg får ikke alt med meg, håper du kan på noen sekvenser. legge til mer lesetid.

Skal ha det i tankene til neste video...

Jeg har forsøkt å lese gjennom i normal lesehastighet og beregner 10-13 sekunder pr sekvens. Men nå leser jo jeg det kanskje raskere ettersom jeg har lest gjennom det så mange ganger.

Problemet med for lange sekvenser kan også være at folk klikker seg videre. Det har jo blitt sånn i vår moderne verden. Ting skal gå schnapp-schnapp og lynkjapt.
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things - That takes religion."

Utlogget John

• Vanlig medlem
  • Innmeldt
  • *
« Svar #4 på: Torsdag, 16. August 2018, kl. 14:46 »
Jeg har problemer med både å lese og skrive, men det er jo bare å trykke på pauseknappen, så leser man, og trykker en gang til neste sekvens.

Meget bra, og særlig det med barnedåp hos JV, som jeg har vært opptatt av og forbannet på. Helt riktig å bruke Jesu eksempel, de skal jo etterfølge ham i alt, så da burde de også etterfølge ham i dåpen.

En annen ting, skal ikke tilbedelsen av Jehova være fra hjertet, hvordan kan man tilbe når man blir "truet" tilbake til menigheten? Da blir jo tilbedelsen alt annet enn fra hjertet, kun basert på frykt. Er jo helt feil.

Utlogget Admin

• IC
  • Innmeldt
  • *
« Svar #5 på: Søndag, 19. August 2018, kl. 10:20 »
En annen ting, skal ikke tilbedelsen av Jehova være fra hjertet, hvordan kan man tilbe når man blir "truet" tilbake til menigheten? Da blir jo tilbedelsen alt annet enn fra hjertet, kun basert på frykt. Er jo helt feil.

Forskjellen på oss som står på utsiden og forsøker å se på dette med logikk og fornuft, mens de som er på innsiden ikke tenker på samme måten. De tenker vel strengt tatt ikke i det hele tatt... i alle fall ikke egne tanker... men kun det de blir fortalt er rett eller galt. Jeg er helt enig med deg i det du skisserer opp, og synes det er merkelig at ikke flere JV tenker på samme måten. Man tvinges jo egentlig tilbake og det er savnet etter venner og familie som er den største motivatoren. Ikke det å tjene Jehova.

Utlogget Snytt

• I.C.
  • Innmeldt
  • *
« Svar #6 på: Søndag, 19. August 2018, kl. 16:54 »
Godt sagt, Admin. Det dreier seg ikke om tilbedelse, men tilhørighet.
-Snytt

Utlogget John

• Vanlig medlem
  • Innmeldt
  • *
« Svar #7 på: Torsdag, 23. August 2018, kl. 00:06 »
Er iallefall glad at jeg ikke føler på den følelsen, eller savn, kun glad at det er over.

Utlogget PpP

• Moderator
  • Innmeldt
  • *
« Svar #8 på: Torsdag, 23. August 2018, kl. 07:58 »
Sitat
Godt sagt, Admin. Det dreier seg ikke om tilbedelse, men tilhørighet.

Det dreier seg først og fremst om lojalitet, ja. Underkastelse.

De av oss som har vært så uheldige å ha måtte stille i et Dømmende Utvalg har vel alle merket hva de handler om.
De handler om lojalitet til systemet. Det de kaller "anger" er en vurdering av om du kommer til å underkaste deg JVs myndighet over deg eller ikke framover.

Sitter du i et dømmende utvalg og ymter frampå noe som ligner på kritikk av systemet er du utstøtt umiddelbart.